14.10.2012

Wurm

Minulla on ollut yleensä tapana pitää puikoilla vain yksi projekti kerrallaan. Tänä syksynä olen kuitenkin poikennut tavoistani moneen otteeseen. Tällä kertaa kävi niin, että vauvan kirjoneuletakki jäi lepäämään, kun minulle tuli akuutti tarve saada itselleni uusi pusero (joka on nyt viimeistelyä vaille valmis ja josta toivottavasti täällä blogissa lisää lähiviikkoina). Pusero oli jo melkein valmis, kun lankakaupasta viimeinkin ilmoitettiin, että tätä myssyä varten varaamani langat olivat saapuneet. Päätin jättää puseron odottamaan ja tekaista välissä tämän myssyn.


Lanka: Drops Alpaca, 90 g
Puikot: 3 ja 3,5 mm
Koko: 3 pienin
Muutokset: Neuloin kaksinkertaisella langalla.
Tein vain 7 nurjaa raitaa.

En yleensä harrasta pipoja, eikä tämäkään oikeastaan ole tarkoitettu perinteiseksi pipoksi vaan vähän löysemmäksi malliksi. Tästä ei tullut aivan niin löysä kuin pitäisi - silmukoita olisi saanut olla muutama enemmän, ja nurjia raitojakin olisi voinut tehdä useampia. Minulla kuitenkin oli vain kaksi kerää lankaa, joten niillä oli mentävä. Eiköhän myssy kuitenkin tällaisenaankin aja asiansa.
 
Yksi asia tämän ohjeen matematiikassa hämmästyttää minua kovasti. Pienin koko on tarkoitettu päänympärykselle 53-55 cm. Sen alareunaa varten luodaan 90 silmukkaa. Kun ohjeen neuletiheys on 24 s = 10 cm, 90 silmukkaa tekee 37,5 cm. Toki alareunan on tarkoitus olla napakka, mutta 37,5 cm on kuitenkin aika paljon vähemmän kuin 53-55 cm. Ajattelin, että koska neulon kaksinkertaisella langalla, neuletiheyteni muuttuu sen verran, että tuo 90 silmukkaa todennäköisesti on minulle sopiva. Eipä kuitenkaan ollut - pipo toki menee päähän, mutta alareuna tuntuu aika kireältä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti